Wstąpienie Polski do Unii Europejskiej ułatwiło poruszanie się po terenie Europy oraz dało możliwość bliższej współpracy między społeczeństwami państw członkowskich. Od samego początku władze Unii przeznaczały fundusze na programy edukacyjne mające na celu integrację na poziomie szkół, rozwój nauczycieli, nawiązywanie kontaktów międzynarodowych. Wszystkie te programy muszą być zatwierdzone przez Agencję Narodową, która jest odpowiedzialna za przydział pieniędzy.
Nauczyciele naszej szkoły od roku 2000 napisali kilkanaście projektów międzynarodowych, z czego kilka zostało zrealizowanych w ciągu kilku ostatnich lat. Szkoła współpracowała między innym z takimi krajami jak: Szwecja, Finlandia, Turcja, Niemcy i Francja.
Ponadto pracownicy naszej szkoły w ciągu ostatnich kilku lat brali udział w szkoleniach unijnych na terenie całej Europy.
____________________________
LETS’ DO IT
____________________________
Międzynarodowy projekt „Let’s do it” South Baltic initiative to Stop Climate Change”, w którym biorą udział nauczyciele i uczniowie w wieku 14 – 16 lat z Polski, Litwy, Szwecji, Niemiec oraz Danii, to jedno z najważniejszych przedsięwzięć w jakich Szkoła Społeczna miała okazję uczestniczyć.
Od 5 lat, co roku bierzemy udział w wymianach międzynarodowych, które pozwalają naszym uczniom doświadczyć czegoś niesamowitego.
Co daje nam projekt „Let’s do it” South Baltic initiative to Stop Climate Change”?
Każda wymiana to tygodniowe spotkanie uczniów (40-50 osób), którzy pod okiem opiekunów, pedagogów i artystów przez tydzień współpracują ze sobą w celu stworzenia artystycznego przedstawienia. Rozmawiają głównie w języku angielskim. W trakcie tego tygodnia młodzież bierze udział w warsztatach artystycznych takich jak: taniec, sztuki wizualne, pisanie piosenek, dj, teatr czy sztuki cyrkowe, by pod koniec tygodnia zaprezentować efekty swojej pracy szerszej publiczności. Za każdym razem czekają ich aż trzy występy w różnych miejscach.
Wymiany międzynarodowe to tydzień szlifowania języka angielskiego (choć nie tylko), przełamywanie własnych barier i pokonywanie własnych słabości. To doświadczanie nowych kultur na własnej skórze. Wpływ jaki mają wymiany został w roku 2015 zbadany przez jeden z duńskich uniwersytetów, a wyniki były bardziej niż zadowalające.
Od roku 2012 współpracujemy z organizacjami takimi jak Arttrain czy Drums for Peace. Nasza współpraca zaowocowała tym, że po raz pierwszy jesteśmy nie tylko beneficjentem, ale bezpośrednio partnerem finansowo zaangażowanym w realizację projektu. Jesteśmy szczęśliwi, że dzięki temu w latach 2017 – 18 w wymianach międzynarodowych weźmie udział aż 40 osób oraz 6 nauczycieli.
Pierwsza wymiana już w maju!
Trzymajcie rękę na pulsie!
Kochani !
Już bardzo niedługo spotkacie się twarzą w twarz z waszymi nowymi przyjaciółmi ze Szwecji, Danii i Litwy.
Obozy w Warzenku i Jaunimo Sodyba na Litwie już w maju! Czy jesteście gotowi?
PIERWSZE WYMIANY ZA NAMI!
W maju 2017 30 gimnazjalistów pod opieką nauczycieli wzięło udział w wymianach międzynarodowych organizowanych w ramach projektu LET’S DO IT INITIATIVES TO STOP CLIMATE CHANGE
Wszyscy uczestnicy wzięli udział w warsztatach artystycznych takich jak taniec, drama, songwriting czy sztuki cyrkowe. Jednym z najważniejszych aspektów jest jednak wspólna praca nad tematem zmian klimatycznych. Uczniowie wysłuchali prelekcji, pracowali w grupach oraz zastanawiali się jak pomóc naszej planecie
Wielu musiało zmierzyć się z własnymi słabościami oraz bajerami językowymi. Wspólne delektowanie się nowym jedzeniem, poznawanie kultury innych krajów i zawiązywanie nowych znajomości to coś co na zawsze zostanie w ich sercach.
Warzenko i Jaunimo Sodyba na zawsze zostanie w naszych sercach!
Zwieńczeniem warsztatów są wspólne występy dla lokalnej społeczności. To prawdziwy test. Zaangażowanie uczniów opiekunów zaowocowało cudownymi przedstawieniami na deskach Fabryki Kultury w Redzie i Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie, a na Litwie mieliśmy okazję wystąpić w zaprzyjaźnionych szkołach. było rewelacyjnie!
We wrześniu druga runda!
Debata ekologiczna w Kulturze Fabryki
18 maja 2017 nasi uczniowie wraz z przyjaciólmi z Gimnazjum nr 3 stanęli w szranki z uczniami z Redy w debacie na temat przyczyn zmian klimatycznych.
Na początek jednak uczniowie wysłuchali co władze lokalne robią w sprawie dbania o naszą planetę, a następnie wzięli udział w warsztatach przeprowadzonych przez studentów Uniwersytetu Gdańskiego. Na sam koniec odbyła się burzliwa debata, która skończyła się remisem.
WRZEŚNIOWE WYMIANY
Nastał wrzesień a my znowu jedziemy do Warzenka i Jaunimo Sodyba LITWA. To był cudowny tydzień. Spotkaliśmy wspaniałych artystów, z którymi mieliśy okazję wystąpić w kilku cudownych miejscach. Poranne rozgrzewki i wspólne MORNING CIRCLE na zawsze zostaną w naszej pamięci. Nasze prezentacje dotyczące zmian klimatycznych były cudowne. Wszyscy czuliśmy jak wiele się nauczyliśmy. INTERCULTURAL EVENING to wydarzenie tak cudowne, że jescze następnego dnia o nim rozmawialiśmy.
Nasza międzynarodowa grupa stała się prawdziwą rodziną! REWELACJA.
_______________________
2004-2007
Program Comenius-Socrates
_____________________________
Teenagers as Tourists – Nastolatki – Turystami
Projekt szkolny – w ramach programu Comenius – Socrates – o powyższym tytule realizowany był przez nasze Gimnazjum przy współpracy ze szkołami ze Szwecji i Niemiec.
Kooperacja trwała 3 lata począwszy od roku 2004 do 2007.
Podczas każdego roku pracowaliśmy nad konkretnym produktem związanym tematycznie z tytułem projektu, którym była promocja turystyki nastolatków w regionie.
Po pierwszym roku współpracy stworzyliśmy folder turystyczny, w którym przedstawione zostały najatrakcyjniejsze miejsca w naszym mieście i okolicach. Uczniowie szkół niemieckiej i szwedzkiej stworzyli takie same broszury, opisujące ich regiony.
W roku drugim postanowiliśmy poszerzyć ofertę miejsc turystycznych, w wyniku czego powstała większa broszura. Znalazły się tu miejsca nie tylko z Wejherowa i okolic, ale również z Trójmiasta.
W ostatnim, trzecim roku projektu każda ze szkół kręciła film o tematyce turystycznej, który miał pokazać atrakcje turystyczne regionu szkoły i Trójmiasta.
Oprócz powyższych produktów, uczniowie wynieśli z projektu sporo doświadczenia jako organizatorzy pracy, redaktorzy broszur, „filmowcy”, usprawnili swoją komunikację w zakresie języka angielskiego, rozwinęli swoje umiejętności pracy z Internetem oraz różnymi programami komputerowymi.
Przede wszystkim zaś zdobyli nowe znajomości, przyjaźnie oraz poznali życie swoich rówieśników z Niemiec i Szwecji.