Awantura o dietę

20 grudnia 2016 roku w naszej szkole odbyły się kolejne prezentacje gimnazjalne. Jedną z nich przedstawiły uczennice klasy III – Karolina, Natalia i Jagoda, które przez wiele miesięcy zgłębiały tajemnice zdrowego stylu życia. Dziewczyny postanowiły pokazać, że zdrowy sposób odżywiania się jest dostępny dla każdego i stworzyły wspólnie książkę kucharką pt. „Awantura o dietę”, w której pokazały ciekawe przepisy na dania kuchni wegańskiej, wegetariańskiej oraz tradycyjnej. Udało im się zainspirować niejedną osobę do twórczych poszukiwań w kuchni.

 

KOLOROFON, czyli światła zdobiące bal gimnazjalny

Bruno Schneider oraz Konrad Białczak jako cel projektu wybrali stworzenie kolorofonu czyli świateł, które ozdobiłyby bal gimnazjalny. Cel niełatwy ale przy drobnej pomocy wykonalny.

Po kilku miesiącach pracy pierwsza wersja kolorofonu została przygotowana i  zaprezentowana na balu gimnazjalnym 2015. Niestety nie była ona pozbawiona wad, więc chłopcy po rozmowie z opiekunem projektu Dariuszem Tylki postanowili podejść do tematu jeszcze raz i tym razem stworzyć kolorofon idealny. Po konsultacjach z fachowcami powstał nowy projekt, który niestety wymagał większego nakładu finansowego oraz większego nakładu pracy. Oprócz układu sterującego oraz samych świateł potrzebna była nowa obudowa. Do jej stworzenia tym razem zamiast litego drewna chłopcy wykorzystali sklejkę, którą obili estetycznym materiałem. Tym razem wszystko pasowało do siebie idealnie. Otwory na światła zostały profesjonalnie wycięte, a na zewnątrz chłopaki zamontowali dwa pokrętła sterujące czułością mikrofonu oraz częstotliwością świecenia.  Dodatkowo na szczycie kolorofonu zamontowali uchwyty z pasami mocującymi, które pozwolą umieszczać kolorofon w różnych miejscach.  Światła zabezpieczyli specjalną kratką. Całość prezentuje się naprawdę rewelacyjnie! Za swój projekt chłopcy otrzymali maksymalną ilość punktów, a kolorofon, dzięki ich uprzejmości, na stałe zagości na szkolnych balach i dyskotekach. BRAWO!


 

FINAŁ PROJEKTU W JĘZYKU ANGIELSKIM „LET’S MAKE A MOVIE”

23 maja na zaproszenie Społecznego Gimnazjum nr l w Wejherowie przybyli goście z Hiszpanii (czterech asystentów językowych), oraz Ahmed którzy zgodzili się ocenić efekt naszej pracy nad projektem filmowym. Było to dla nas ogromne wyróżnienie, ale również pewna dawka stresu! Jeszcze nigdy nie prezentowaliśmy projektu w języku angielskim przed międzynarodową publicznością!

Publiczna obrona projektu gimnazjalnego, autorstwa Jakuba Dzienisza i Roberta Krzaka odbyła się w języku angielskim. Oprócz gości z zagranicy swoją obecnością zaszczycili nas również Pani Dyrektor Lucyna Rzepecka, komisja w składzie Pani Alicja Skolimowska, P. Monika Cannon, opiekun naszego projektu, kochana Pani Ola Kurowska-Susdorf, oraz uczniowie całego gimnazjum. Rozpoczynając prezentację Paweł Maliński i Maciej Szymański przywitali wszystkich gości, oraz przedstawili głównych autorów projektu. Drugim etapem, którego zaprezentowaniem zajął się Jakub Dzienisz było wstępne wprowadzenie w tajniki projektu, przedstawienie głównego tematu, oraz zaprezentowanie głównego wątku fabularnego. Następnie Robert Krzak opowiedział o przygotowaniach do projektu, trudnościach w nagrywaniu obrazu jak i dźwięku, a także o problemach z montażem, doborem muzyki i użytych do tych działań programach komputerowych. Najważniejszym punktem naszej prezentacji, było pokazanie wszystkim efektu naszej pracy. Przystąpiliśmy więc do zaprezentowania filmu całej publiczności. Zaraz po tym zapoznaliśmy widzów ze scenami usuniętymi, a także zdjęciami zrobionymi podczas wspólnej pracy nad scenariuszem .Kolejnym etapem było podziękowanie wszystkim zaangażowanym, mianowicie Oli Słowakiewicz, grającą mamę głównego bohatera, Marcysi Sadowskiej w roli jednego z przechodniów i kontrolera biletów, Maćkowi Szymańskiemu odgrywającego jednego z turystów, a także będącego drugim operatorem kamery, Pawłowi Malińskiemu za udział w tworzeniu scenariusza. Podziękowania skierowaliśmy również do P. Oli Kurowskiej-Susdorf będącej opiekunem naszego projektu  oraz do P. Moniki Cannon za pomoc w korekcie przemowy. Ostatnim etapem naszej prezentacji wykonanym przez Ole Słowakiewicz i Marcysie Sadowską było poproszenie o opinie, oraz pytania odnośnie projektu, na które odpowiedzieli Robert Krzak i Jakub Dzienisz. Miło było nam usłyszeć że nasz film spodobał się gościom i pozytywnie został oceniony przez komisje określony został jako „Kawał dobrej roboty”. Zaraz po zakończeniu prezentacji Pan Ahmed przeprowadził z nami bardzo ciekawe warsztaty dramowe oraz metody aktywizujące uczenie się, wszystko to w języku angielskim. Wszyscy dobrze się przy tym bawiliśmy ! Pomysły zaproponowane przez Pana Ahmeda były dla nas wielką inspiracją i szybko wykorzystaliśmy je podczas pobytu uczniów z wymiany Comenius.

 

PROJEKT UG – SALEZJANIE – SPOŁECZNA

14 czerwca 2011 gościliśmy w naszej szkole uczniów Gimnazjum Salezjańskiego. Celem naszego spotkania było omówienie zasad wspólnego projektu, który właśnie zaczynamy realizować. Projekt ten nosi tytuł „GDAŃSKIE NIEZAPOMINAJKI – projekt edukacyjno-animacyjny Uniwersytetu Gdańskiego, realizowany w porozumieniu z Prezydentem Miasta Gdańska, w związku z badaniami TOŻSAMOŚĆ GDAŃSZCZAN. BUDOWANIE NA (NIE)PAMIĘCI pod kierunkiem prof. Marii Mendel”

Inspiracją do projektu jest praca podjęta przez naukowców i doktorantów z Wydziału Nauk Społeczny Uniwersytetu Gdańskiego w ramach obchodów Samorząd Gdańska – 20 lat, Gdańszczan budowanie na (nie)pamięci. Pohulanka 1946

Jedna z propozycji działań animacyjnych „Odpominanie miasta” stworzona przez Aleksandrę Kurowską-Susdorf staje się właśnie projektem edukacyjnych łączącym w sobie elementy PBL (Problem Based Learning), integrujący wiedzę z różnych dziedzin nauki. Interdyscyplinarny charakter projektu jest okazją do pogłębienia wiedzy jak również pracy we współpracy. Wpisuję się również w priorytety edukacyjne takie jak rozwijanie umiejętności kluczowych/generycznych czy budowanie kapitału społecznego.

„Gdańskie niezapominajki” Działania animacyjne  realizowane w ramach projektu Tożsamość i lokalność: Pohulanka 1946. Gdańszczan budowanie na (nie)pamięci

1. Odpominanie miasta

Cel: Przypomnienie miejsc ważnych a zapomnianych dla społeczności Gdańska i nadanie im nowych aktualnych znaczeń.

Czas: czerwiec-październik/listopad 2011

Adresaci: uczniowie szkół gimnazjalnych, mieszkańcy Gdańska

Koordynator: Aleksandra Kurowska-Susdorf,

Realizatorzy : Danuta Jarosiewicz, Joanna Lisiewicz, nauczyciele i uczniowie gimnazjów

Przebieg działania: Warsztaty z młodzieżą gimnazjalną na temat miejsc wymazanych z pamięci Gdańska organizowane w Gimnazjum Społecznym oraz Salezjańskim. Nawiązanie współpracy uczniów z obu szkół. Praca we współpracy.

W oparciu o starą fotografię i przewodniki – warsztaty w terenie z młodzieżą gimnazjalną – spacer wymazanymi miejscami, dopominanie Getta Czerwona Mysz, Wielkiej Synagogi, Teatru Szekspirowskiego, Cmentarzy ewangelickich, zamku Krzyżackiego, Pohulanki itp.

Praca młodzieży nad projektem edukacyjnym, opracowanie własnej ścieżki po zapomnianym Gdańsku oraz stworzenie materiałów informacyjnych – gra planszowa, folder lub multimedialny przewodnik/film po miejscach wymazanych z krajobrazu miasta.

Na dalszym etapie sporządzenie wystawy fotografii – dawny Gdańsk zapomniany, dzisiejszy Gdańsk odrestaurowany. Z niepamięci do pamięci. Działania mogą stać się szansą na integrację młodzieży regionu Bałtyckiego wokół „wspólnego morza”. (Wejherowo, Rumia, Hultsfred-Szwecja).

Instytucje współpracujące: Społeczne Gimnazjum nr 1 w Wejherowie, Gimnazjum Salezjańskie w Rumi,  Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Nadbałtyckie Centrum Kultury

AKS

 

Odpominanie Gdańska – ciąg dalszy…

Klasa I B gimnazjum wraz w wychowawczynią Joanną Lisińewicz oraz Panią Aleksandrą Kurowską-Susdorf podjęła wyzwanie i przystąpiła do uczestnictwa w projekcie Odpominanie Gdańska. Projektowi patronuje Uniwersytet Gdański, gdzie odbędzie się finał naszych zmagań z zadaniami wynikającymi z założeń projektowych.  Współuczestnikami w realizacji programu są uczniowie Gimnazjum Salezjańskiego, jest to więc działanie wspólnotowe. Pierwsze spotkanie odbyliśmy jeszcze w minionym roku szkolnym, w naszej szkole. Goście zaprezentowali swoje pomysły, przygotowali świetną prezentację multimedialną, na której przedstawili własną wizję i możliwości dopominania Gdańska. Do współpracy, ku naszej wielkiej radości, włączyli się również rodzice oraz dziadkowie naszych uczniów, pomagają wskazując na ciekawą literaturę i albumy fotograficzne, służą rozmową.

W pierwszym tygodniu września pani Lisiewicz zorganizowała w spotkanie z pisarzem i kuratorem wystawy Teatr Żydowski w Gdańsku, Panem Mieczysławem Abramowiczem. Spotkanie miało miejsce w Pałacu Opatów w Gdańsku Oliwie. Zarówno nasi gimnazjaliści jak i salezjanie, z uwagą wysłuchali frapującej opowieści o dawnych dziejach Gdańska i mieszkających w nim Żydach. Dowiedzieli się o przeszłości nieistniejącej już dziś Wielkiej Synagogi, obejrzeli wystawę o historii teatru żydowskiego w Gdańsku. Wszyscy zwiedziliśmy również Katedrę Oliwską i wysłuchaliśmy koncertu organowego. Ta pierwsza wizyta w Gdańsku stała się inspiracją i bazą do rozmów na temat spraw, miejsc i postaci, które chcielibyśmy przywrócić pamięci współczesnych . I tak narodziły się trzy pomysły : teatralno-literacki, plastyczno-techniczny oraz fotograficzny. Kilka tygodni po wstępnych ustaleniach i przydziale zadań, ruszyliśmy ponownie do Gdańska, aby odpominać zapomniane, zmienione lub nieistniejące już miejsca. W tej pasjonującej wędrówce bardzo pomocne były dla nas przewodnickie kompetencje i wiedza pani Oli Kurowskiej, która profesjonalnie oprowadziła nas ulicami Gdańska, racząc nas na każdym kroku historycznymi ciekawostkami. Spacer i fotografowanie zakończyło wejście na wieżę Kościoła Mariackiego. Teraz pozostaje nam wykonać w dobrym tempie i w najlepszej jakości powzięte zadania.  O finale i wystawie, która będzie miała miejsce na Wydziale Nauk Społecznych UG w Gdańsku, poinformujemy w odpowiednim czasie. Więcej informacji znajdziecie na FACEBOOK’u