NASZE NAGRODY ZDOBYTE W MEGAMISJI !

NAGRODA 1 

ZESTAW KREATYWNY 

NAGRODA 2

TABLET

NAGRODA 3 i 4 

KSIĄŻKI, AUDIOBOOKI, GRY PLANSZOWE, EKSPERYMENTY 

 

TYDZIEŃ KODOWANIA Z MEGAMISJĄ 2018

W ramach MegaMisji dołączyliśmy do CodeWeek – Europejskiego Tygodnia Kodowania! To była MEGA moc! Najpierw ułożyliśmy kroki i zatańczyliśmy Taniec Robotów

Klasy drugiej w ramach CodeWeek – Europejskiego Tygodnia Kodowania wykonały Taniec Robotów🙂

Opublikowany przez Społeczna Wejherowo Wtorek, 16 października 2018

 

Następnie w ruch poszyły nasze ozoboty, które pokonały trasę z napisem CodeWeek. 

Wykorzystaliśmy również tablicę multimedialną, na której rozkodowaliśmy obrazki oraz różne zadania z matematyki. 

Na koniec razem z Photonem dzieci utrwalały zasady ortograficzne. 

To była prawdziwa MEGAMISJA kodowania 🙂 

ETAP 1

KORZYSTANIE Z INFORMACJI

Zadanie 1 

Bałagan w encyklopedii Internetowej. 

Przed rozpoczęciem zajęć zarówno jak jak i dzieci byliśmy bardzo podekscytowani. Uczniom spodobał się rodzaj zajęć tym bardziej, że były różne aktywności. Ucieszyły się, że będziemy przechodzić kolejne etapy gry razem z bohaterami. Dzieci bardzo chętnie przechodziły kolejne kroki. Efektem naszej pracy był plakat, którego głównym motywem był żółw.Druga grupa w mojej szkole to sami chłopcy. Bardzo byli zaangażowani w rozwiązywanie zadań i zajęcia bardzo im się podobały!

Zadanie 2

Dzielni poszukiwacze informacji.

 To były Mega zajęcia! Najpierw wybraliśmy się do biblioteki, aby znaleźć przewodniki po Sycylii i Islandii. Następnie dzieci podzielone na grupy wylosowały bilety lotnicze na jedną z wysp, o której będzie mowa. Co to były za emocje! Uczniowie prześcigali się w zdobywaniu jak największej informacji o miejscach wyprawy: pogoda, kuchnia, największe miasta, zabytki, atrakcje. Następnie zaprezentowane zostały wszystkie wiadomości a dzieci za pomocą naklejki – uśmiechniętej buźki wybierały, gdzie wolałyby pojechać. U nas wygrała Sycylia!  

Chłopcy bardzo ucieszyli się, że będą mogli poszukać ciekawych informacji o Sycylii i Islandii tym bardziej, że dwóch chłopców było w tych miejscach. Podzielili się z nami swoimi wrażeniami, opowiedzieli co jedli i co widzieli. Po prezentacjach grup jako wakacyjne miejsce zwyciężyła Islandia.

Zadanie 3

Złapiemy Psotnika – prawda czy fałsz?

Te zajęcie to były emocje! Dzieci bardzo zaangażowały się w rozwiązywanie quizu. Niby proste pytania nie dla wszystkich były takie oczywiste. Ale to był dopiero początek! Prawdziwe emocje wywołała dyskusja na temat tego, które źródła informacji są wiarygodne a które trochę mniej albo wcale. Dzieci przytaczały informacje „z życia wzięte” szczególnie jeśli chodziło o reklamę i o to jak wpływa na nas. To była prawdziwa burza mózgów! Wszyscy z dzisiejszych zajęć wyszli baaaaardzo zadowoleni i ciekawi, co czeka na nas w kolejnym pomieszczeniu:-)

Grupie chłopców podobały się czwartkowe zajęcia. Dużo emocji wzbudziło odpowiadanie na pytanie prawda czy fałsz a także ustalanie które źródła informacji są są wiarygodne a które mniej. Najwięcej emocji wzbudziła oczywiście reklama.

ETAP 2

DZIECKO W ŚRODOWISKU MEDIALNYM

Zadanie 1 

Przedstaw się Psotnikowi. 

Kolejne zadanie rozpoczęło się od ogromnej ciekawości dzieci, czy udało nam się uwolnić Psotnika!Jakże były zdziwione, gdy okazało się, że Psotnik zrobił psikusa i podzielił się na 9!Pierwszy krok podzielił dzieci. Jedni opisywali siebie w bardzo swobodny sposób mając mnóstwo pomysłów. Inne dzieci miały ogromny kłopot, aby napisać choć jedno zadanie. Wspólnymi siłami udało nam się to zrobić! Gdy dzieci słuchały opisu innych dzieci (z materiałów dla nauczyciela)szczególnie dziewczynki Basi najpierw uczniowie stwierdzili, że jest wszystko dobrze, jednak nagle ktoś zwrócił uwagę, że jednak ta dziewczynka za bardzo się chwali. Wtedy ktoś inny doszedł do tego że podała tam swój adres, więc złodziej może się wkraść – wyszło to dzieciom rewelacyjnie!!!Jednak najwięcej MEGA radości sprawiły dzieciom nicki i awatary, które miały narysować i podpisać. Wyobraźnia dzieci nie miała końca! To były super zajęcia!

Zajęcia megawesołe! Szczególnie rysowanie swoich awatarów i wymyślanie nicków. Rozpoznawanie sprawiło nieraz trudność, ale też spowodowało, że dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o niektórych dzieciach, czego jeszcze nie wiedzieliśmy!

Zadanie 2

Akcja – komunikacja, czyli na ratunek Psotnikowi. 

To były bardzo ciekawe zajęcia. Dzieci w bardzo ciekawy sposób mówiły o różnych sposobach komunikacji i różnicach między nimi. Podawały wiele ciekawych przykładów co może być w sms do kolegi a co w mailu do nauczyciela. Przytaczały przykłady z życia wzięta. Podobało im się odgrywanie różnych scenek z rozmówkami.

Chłopców bardzo zainteresowały zajęcia, na których mówiliśmy o różnicach między różnymi rodzajami informacji i do kogo je kierujemy. Zadanie w odgadywanie tak lub nie spowodowało na początku troszkę trudności, ale z każdym pytaniem było coraz lepiej!

Zadanie 3

Szanowny Panie Psotniku, czyli jak zwracać się do różnych osób. 

Dziś dzieci po wejściu do sali były bardzo zdziwione, że dywan przedzielony jest taśmą. Zaczęły same zgadywać co dziś będziemy robić. 
Najpierw bawiliśmy się w rozróżnianie do kogo można zwracać się różnymi zwrotami. Oprócz tych zaproponowanych w scenariuszu dzieci zaczęły wymyślać same np Czy może pani podać mi książkę? Czy dasz mi kawałek ciastka itp. To był dopiero początek zabawy! Największą radość sprawiły dzieciom kalambury. Najpierw każda z grup narysowała swoją rzecz a następnie dzieci kolejno wyznaczone pokazywały i wszyscy zgadywali. To było naprawdę MEGA śmieszne, bawiliśmy się przy tym doskonale! Potem zamienialiśmy wyrazy w opowiadaniu na dźwięki – wyobraźnia dzieci nie zna granic:-) Po tak kreatywnych i po prostu radosnych zajęciach stwierdziłam, że uczniowie zasłużyli na nagrodę. Każdy dostał przypinkę ze znaczkiem MegaMisji. Dziękujemy za super pomysł:-)

Chłopcom bardzo podobały się zajęcia. Najbardziej zadowoleni byli z kalamburów – sprawiły one dużo emocji i uśmiechu. Każde hasło udało się odgadnąć. Grupa świetnie poradziła też sobie z zadaniem dźwiękowym oraz z rozpoznawaniem różnic ze zwracaniem się do różnych osób. To były bardzo udane zajęcia!

Zadanie 4

Superbohaterowie nie tylko w sieci. 

Przed rozpoczęciem zadania przeczytałam dzieciom fragment bajki oraz fragment książki o wspinaniu się na górskie szczyty. Nie podałam wcześniej nie podałam tytułów, gdyż chciałam, aby dzieci same rozpoznały, który fragment był prawdziwy, a który wymyślony. Dzieci zastanawiały się i podawały mnóstwo fajnych pomysłów, jakie przychodziły im do głowy, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po burzy mózgów udało się dzieciom w prawidłowy sposób powiedzieć co było prawdą a co fikcją. Gdy przystąpiliśmy do zadania okazało się , że dzieci mają mnóstwo bohaterów zarówno tych fikcyjnych jak i prawdziwych. Bardzo spodobało się dzieciom zadanie dotyczące stworzenia przez siebie postaci opisanie jej a także pokazanie siebie i swoje cechy. Cieszy mnie to, że większość dzieci w swobodny sposób zaczęła opisywać siebie, swoje mocne, ale i słabe strony. Zadanie dodatkowe było bardzo fajnym doświadczeniem dla dzieci.

 

ETAP 3

JĘZYK MEDIÓW

Zadanie 1 

Psotnik w telewizji.

Dzieci bardzo lubią, gdy zaczyna się kolejny poziom. Były bardzo ciekawe, gdzie tym razem schował się Psotnik. Przeprowadziliśmy świetną rozmowę na temat ulubionych programów. Przy okazji dzieci określały, które z nich są przydatne, a bez których można by się było obyć. Rozmawialiśmy też o zasadach korzystania z telewizji – czy można siedzieć bez ograniczeń. Oczywiście największą radość sprawiło dzieciom odgrywanie scenek. To były kolejne Mega fajne zajęcia!

Chłopcy bardzo zaangażowali się w te zajęcia. Dużo opowiadali o programach które lubią oglądać. Okazało się, że wszyscy bardzo chętnie oglądają programy o zwierzętach. W nagrodę za świetne odegranie scenek uczniowie dostali odznaki MegaMisji. Dziękujemy!

Zadanie 2

Fakty, opinie i bliźniaki.

 Dzieciom bardzo podobały się przygody Tomka. Po wysłuchaniu od razu zaczęła się dyskusja na temat tego jaki jest Tomek, jakie są jego cechy. Uczniowie zastanawiali się też czy rozdając swoje skarby wykorzystywał innych czy dawał je aby im podziękować. Bardzo spodobała się dzieciom zabawa w odszukiwanie skarbów. Okazało się, że nawet kawałek sznurka może być przydatny np aby coś przywiązać. Stary klucz dzieci wymyśliły że można np wykorzystać do zabawy w czarodzieja. Wyobraźnia dzieci nie zna granic:-) Zakończenie było najbardziej zaskakujące. Jakże dzieci cieszyły się, że dostały skrzynię od MegaMisji!

Chłopcy byli zachwyceni Tomkiem. Stwierdzili, że może nie było to ładne z jego strony, ale potrafił kombinować i udało mu się zrobić tak, aby nie napracować się, ale dać innym niby nagrody. Dzieciom bardzo spodobało się szukanie skarbów. Stwierdzili, że im też wszystko by się przydało no może oprócz zdechłego szczura.

Zadanie 3

Psotnik i różne media.

Co to dziś były za emocje!!! Nasze zajęcia zaczęliśmy od dokończenia poprzednich zajęć a dokładnie od nadania imienia naszemu Psotnikowi. Pomysłów było sporo: Franek, Krzyś, Pipi, Rudolf, Urwis itd. W głosowaniu wygrał Urwis:-) Radość dzieci była niesamowita! Dlatego z wielkim zapałem przystąpiły do kolejnej misji. Świetnie dzieci poradziły sobie z rozpoznawaniem mediów i z dobieraniem jakiego zmysłu używamy, aby je wykorzystać. Podawały bardzo trafne przykłady różnic między relacją radiową, telewizyjną i w gazecie. Po wysłuchaniu. Po wysłuchaniu fragmentu Calineczki od razu zabrały się do pracy w przygotowanie komiksu o bohaterce. Dzieciom bardzo spodobał się ten pomysł. 

Chłopcy byli dziś zachwyceni – wybierali imię swojego Psotnika. Po wyborach jednogłośnie uznali, że będzie się nazywał Megapsotnik:-) Następnie bawiliśmy się zmysłami – wzrokiem i słuchem. Uczniowie rewelacyjnie rozpoznawali różnice w komentowaniu w radiu a np. w telewizji. Podawali mnóstwo trafnych przykładów. Zajęcia były meeeega fajne!

Zadanie 4 

Szyfr emotikonów.

Przed rozpoczęciem zajęć, myślałam że to będą trudne zadania do wykonania dla dzieci. Przygotowałam różne buźki wyrażające emocje i inne emotikony. Chciałam pokazać je dzieciom żeby zapoznały się z tymi znakami. Jakie było moje zaskoczenie, gdy okazało się, jak zaczęliśmy mówić o emocjach, że dzieci wyprzedziły mnie i od razu same zaczęły mówić o tym, że emocje widać po tym, jak się zachowujemy, a jak chcemy do kogoś coś napisać to są specjalne buźki…i tu wysypały się różne określenia i to różnych buziek, o których nawet ja nie miałam pojęcia! Na naszych zajęciach dzieci najbardziej zaangażowały się w pantomime. Były zachwycone tym rodzajem przedstawienia scenek. Poradziły sobie świetnie zarówno jeśli chodzi o pokazywanie, jak i odgadywanie. Zakończenie zajęć uświetniło ubieranie naszego Urwisa.Nie obyło się bez sporów, co wybieramy, jak go ubierzemy. Na szczęście dzieci doszły do porozumienia przez głosowanie!Zarówno uczniowie jak i ja nie możemy doczekać się kolejnego spotkania w MegaMisją:-)

To były Megafantastyczne zajęcia! Chłopcy w doskonały sposób pokazywali róże emocje – radość, zdziwienie, smutek itp. Reszta dzieci odgadywała. Zabawa była doskonała. Super udało im się przedstawić pantomimę – wszystkie grupy bardzo się zaangażowały i w rewelacyjny sposób pokazywały emocje jakie towarzyszą ludziom w różnych sytuacjach. Na końcu największa radość – wybór ubrania dla Megapsotnika. Grupa męska była niezwykle zgodna! Został on rycerzem w lśniącej zbroi i z tarczą w ręku:-)

 

ETAP 4

PRAWO

Zadanie 1 

Julka i Kuba bronią swoich praw w sieci. 

Dzieci bardzo szybko rozwiązały zagadkę PRAWO. Wysłuchały wierszyka o prawach dziecka. Uczniowie komentowali każde prawo i były to jak na ich młody wiek bardzo dojrzałe wypowiedzi. Potem dostały dwa arkusze szarego papieru. Na jednym z nich były narysowane dziewczynka i chłopiec. Grupa do tego przydzielona, miała jeszcze raz przeczytać wierszyk i wypisać prawa dzieci.Druga grupa miała narysowaną gwiazdę z prawami do informacji. Tam dzieci wykonywały rysunki. Uczniowie stwierdzili, że to bardzo ważne tematy. Jednak nie ukrywam bardzo czekali też co dziś będziemy mogli zrobić z naszym Urwiskiem:-) Uwielbiają go ubierać a ja uwielbiam patrzeć, jak moje dzieciaki uśmiechają się od ucha do ucha i są zadowolone z zajęć!

Chłopcy z wielkim zapałem podeszli do kolejnego etapu zadań z MegaMisji. Jeden z nich rozwiązał zakodowane hasło:PRAWO. Uczniowie sami wytłumaczyli co to jest prawo. Następnie wysłuchali wierszyka o Prawach dziecka i podawali różne przykłady związane z każdym prawem. Kolejnym etapem było podzielenie chłopców na dwie drużyny: jedni wypisywali prawa dziecka a drudzy robili rysunki do prawa o informacji. Obie grupy wykonały zadanie doskonale! Na koniec zajęć chłopcy stwierdzili, że znając swoje prawa człowiek czuje się ważniejszy i mądrzejszy!

 

 

Zajęcia 2 

Nie oddamy Psotnika, czyli o prawach małych autorów. 

Dzieci jak zwykle z wielkim zaangażowaniem rozpoczęły zajęcia. Opowiadały o rzeczach. które same zrobiły i z których są bardzo dumne. Niestety nikt nie przyniósł swojego dzieła do szkoły. Ktoś był dumny bo narysował obrazek, ktoś inny zrobił coś z koralików, a jeszcze ktoś upiekł super ciasteczka. Bardzo fajnie wyszła burza mózgów dotycząca tego, czy ktoś inny może korzystać z naszych rzeczy i co czujemy, gdy weźmie je bez pytania. Z łatwością uczniowie rozpoznali cytaty z tekstu. Sami też próbowali znaleźć inne cytaty. Zajęcia jak zwykle były udane, a na koniec kolejne ubieranie naszego Urwiska!

Uczniowie na zajęciach bardzo chętnie opowiadali o swoich rzeczach, które sami zrobili. Niektórzy chłopcy mają swoje dzieła już kilka lat! Wśród wymienionych królowały klocki lego. Chłopcy fantastycznie poradzili sobie z określeniem kiedy możemy coś wykorzystać bez czyjeś zgody, a kiedy absolutnie nie. Podawali świetne przykłady gdzie można umieścić swoje dzieła. Na koniec zajęć czas na ubieranie Psotnika – czy chłopcy nie są niesamowici?:-)

Zadanie 3

Julka i Kuba poznają zasady bezpiecznego korzystania z mediów i z Internetu. 

Za każdym razem nie mogę doczekać się kolejnych zajęć. Tym razem byłam ciekawa, jak dzieci poradzą sobie z quizem, i jaka będzie ich reakcja na taką formę zajęć. Jak zwykle dzieci nie zawiodły! Świetnie odpowiadały na wszystkie pytania ale najważniejsze dla mnie było to, że podawały mnóstwo swoich przykładów, albo komentowały bardzo trafnie swój wybór. Wiedza uczniów jest naprawdę ogromna aż serce rośnie! Podobał im się także kontrakt, a zwłaszcza ten, który mieli pokazać rodzicom. To były kolejne MEGA zajęcia! Dziękujemy:-)

Moi chłopcy byli bardzo zdziwieni i zaciekawienie, gdy zobaczyli, że na zajęciach będziemy rozwiązywać quiz! Oczywiście od razu włączyła się nutka rywalizacji, który zespół wygra:-) Uczniowie bardzo dokładnie słuchali każdego pytania i naradzali się, jakie poprawnej udzielić odpowiedzi. Byłam z nich bardzo dumna bo nie dość, że świetnie sobie radzili, to jeszcze podawali inne pomysły i rozwiązania, które można by było zastosować. To były baaaardzo udane zajęcia:-)

Zadanie 4

Bliźniaki zapraszają do przyjaznego kina. 

Dzieciom bardzo spodobał się pomysł zajęć stworzenia przyjaznego kina. Świetnie poradziły sobie z określeniem osób niepełnosprawnych. Przy kolorowaniu budynku od razu uczniowie zauważyli, że jest podjazd dla osób na wózkach, czy mamy z dzieckiem oraz szersze drzwi – bez klamki, bo wpadli na pomysł, że muszą być to drzwi, które same się otwierają. Pomyśleli też, że musi być kilka sal kinowych, aby w jednej sali był lektor, w drugiej tłumacz języka migowego, w trzeciej sala dla rodziców z małymi dziećmi. Były to bardzo pouczające zajęcia, a dzieci jak zwykle były bardzo kreatywne. Na koniec oczywiście megaradość-ubieranie naszej Urwiski:-)

 

 

 

ETAP 5

KREATYWNE KORZYSTANIE Z MEDIÓW

Zadanie 1

Multimedialny album z psotnikiem w tle.

Kolejne wyzwanie za nami. Dzieci dowiedziały się co należy zrobić, aby wykonać dobrej jakości zdjęcia. Najpierw jednak same rozpoznawały i decydowały o tym, które zdjęcia są dobrej jakości, które złej. Były spory między dziećmi o to, które zdjęcie jest nieudane. Jednak najwięcej radości sprawiło dzieciom samodzielne robienie zdjęcia. Uczniowie podzieleni na grupy sami musieli ustawić się tak, aby zdjęcie było jak najlepsze. Potem omawialiśmy wykonane fotografie. Na koniec zajęć oczywiście dzieci przebierały swoją ulubioną Urwiskę.

Na zajęciach chłopcy zabawili się w prawdziwych fotografów! Nie sprawiło im trudności podział zdjęć na bardzo dobre i kiepskie, potrafili wytłumaczyć swój wybór. Oczywiście najwięcej radości sprawiło im samodzielne wykonywanie zdjęć. Ponieważ w grupie są sami chłopcy, poprosiliśmy dziewczynki, aby były naszymi modelkami:-)Wszyscy świetnie się bawili!!!

Zadanie 2

Audiopamiętnik Julki i Kuby

To były bardzo wesołe zajęcia:-) Dzieciom bardzo spodobało się udawanie różnych dźwięków i rozpoznawanie ich. Starały się wymyślać bardzo różne. Jednak najwięcej emocji wywołało nagrywanie dźwięków na tablecie, który oczywiście dostaliśmy od MegaMisji!!! Śmialiśmy się słuchając ich i odgadując co mogą oznaczać a wyobraźnia dzieci nie zna granic!Na koniec ubieranie naszej Urwiski – wyszła z niej słodka panieneczka:-)

To było udane spotkanie:-)Chłopcy rewelacyjnie naśladowali różne odgłosy, bawiąc się przy tym rewelacyjnie! Jednak to był dopiero początek. Najwięcej radości sprawiło nagrywanie swoich odgłosów na tablecie, który dostaliśmy od MegaMisji!Na koniec super zabawa – odgadywanie co oznaczają dane odgłosy. To były baaaardzo radosne zajęcia:-)

Zadanie 3

Cyfrowe opowieści o psotniku.

Kolejne zajęcia okazały się super wyzwaniem! Uczniom bardzo spodobał się pomysł stworzenia cyfrowej opowieści. Dzieci pracowały w dwóch grupach: jedna w sali a druga w bibliotece. Obie grupy były bardzo zaangażowane i świetnie podzieliły się rolami, kto co robi. Rozpoznawanie cyfrowych opowieści okazało się bardzo ciekawe:-)

Nasza męska grupa wzbogaciła się o dziewczynkę:-) Dzieci z wielkim zaangażowaniem zabrały się za stworzenie cyfrowej opowieści. Doskonale poradziły sobie z wykonaniem rysunków do opowieści co zaowocowało bardzo trafnym rozpoznaniem historyjki przez drugą grupę. Dzięki tabletowi od MegaMisji uczniowie wykonali wspaniałe zdjęcia. Jeszcze raz dziękujemy!

ETAP 6

BEZPIECZEŃSTWO W KOMUNIKACJI I W MEDIACH

Zadanie 1

Ucieczka Psotnika i wirusy.

Dziś pierwszy dzień po feriach dzieci przystąpiły do pracy z ogromnym zapałem. Były bardzo ciekawe co będzie w kolejnej części. Ucieszyło mnie to, że dzieci mają tak ogromną wiedzę, gdyż rozwiązywanie zadań z kopert nie sprawiło sprawiło im kłopotu. Dzieci miały ogromną radość z układania własnego maila oraz hasła. Na koniec jak zwykle czekały na ubranie naszej Urwiski – niestety tym razem nasz szkolny sprzęt odmówił nam posłuszeństwa. Dzieci śmiały się, że zaatakował nas wirus, którego wyciągnęły z koperty:-)

Chłopcy byli bardzo ciekawi co znajduje się w poszczególnych kopertach. Świetnie radzili sobie z każdym zadaniem. Oczywiście najwięcej emocji wywołała ostatnia koperta.Chłopcy byli bardzo zdziwieni, gdy zobaczyli wirusa!W doskonały sposób uczniowie poradzili sobie z ułożeniem hasła według poznanych zasad oraz utworzyli adres internetowy. To były bardzo wartościowe zajęcia:-)

Zadanie 2

Julka i Kuba publikują w internecie.

Na zajęciach przenieśliśmy się do Pocztówkowej krainy! Uczniom bardzo spodobała się historia Stasia i jego rodziny. Po przeczytaniu pierwszego fragmentu dzieci były zachwycone miejscem, o którym opowiadał Staś. Potem zdziwiły się, że tyle złego może przynieść nieprawdziwa informacja. Dyskutowaliśmy na temat tego, do czego nawet jeden nieprawdziwy wpis może doprowadzić. Na koniec podsumowaliśmy zajęcia i rozdałam dzieciom dzieciom wnioski z nich płynące spisane na kartce. Na szkolnym holu również wywiesiliśmy wnioski z zajęć oraz nasze rysunki dotyczące Pocztówkowej krainy.

Uczniowie wybrali się do Pocztówkowej Krainy. Byli bardzo ciekawi, jakie przygody przeżyje tam Staś. Po przeczytaniu pierwszego fragmentu stwierdzili, że sami chętnie by tam pojechali. Jednak, gdy usłyszeli co potem się stało, bardzo im się to nie spodobało! Przyznali jednak, że niestety w internecie już nie jeden raz trafili na nieprawdziwe informacje. Przypomnieliśmy wszystkie zasady związane ze stawianiem różnych rzeczy do internetu. Na koniec oczywiście ubraliśmy Megapsotnika:-)

Zadanie 3

Tajemnica Psotnika

Te zajęcia były bardzo inspirujące. Zanim zaczęły się zastanawiałam się, jak dzieci podejdą do tematu tajemnicy, czy poradzą sobie z rozróżnieniem kiedy nie zdradzać sekretu, a kiedy koniecznie trzeba komuś go zdradzić. Dzieciom bardzo spodobała się forma zajęć – odgrywanie scenek. Jedna grupa została w sali, druga zajęła bibliotekę, trzecia pracowała na korytarzu a czwarta na sali gimnastycznej. Uczniowie nie potrzebowali w zasadzie żadnej podpowiedzi. Pracowali znakomicie, aby jak najlepiej odegrać scenkę i przedstawić istniejący w niej problem. Gdy spotkaliśmy się w klasie, byłam zachwycona jak wspaniale dzieci przygotowały się do odgrywania roli. Okazało się, że uczniowie bez problemu podawali przykłady kiedy koniecznie trzeba złamać tajemnicę, a kiedy należy zatrzymać ją dla siebie. Na koniec oczywiście ubieraliśmy naszą Urwiskę, która zamieniła się w Czerwonego Kapturka:-)

Na zajęciach dużo radości – odgrywanie scenek! Ponieważ potrzeba było więcej osób poprosiliśmy poniedziałkową grupę o pomoc. Scenki zostały doskonale odegrane a co najważniejsze wnioski wyciągnięte z nich były bardzo trafne! Dzieci rozumieją, że są tajemnice, o których koniecznie trzeba powiedzieć osobie dorosłej!

ETAP 7

ETYKA I WARTOŚCI W KOMUNIKACJI I MEDIACH

Zadanie 1

Psotnikowa przyjaźń i nowe media

Prawdziwa przyjaźń to jedna z najważniejszych rzeczy w życiu. Dzisiejsze zajęcia potwierdziły to w 100 procentach! Dzieci bardzo trafnie określiły cechy prawdziwej przyjaźni, podawały przykłady. Mówiły też co dla nich jest ważne w przyjaźni, co cenią w drugim człowieku. Bardzo pozytywnie zachwyciło mnie to, że uczniowie mówili o tym, że też od nich dużo zależy w kontaktach z drugim człowiekiem. Na koniec nasza Urwiska z Czerwonego Kapturka przemieniła się w bardzo nowoczesną dziewczynkę – zamiast koszyczka w ręce trzyma telefon komórkowy:-)

Przyjaźń, przyjaciel to takie ważne słowa w naszym życiu. Na dzisiejszych zajęciach dużo rozmawialiśmy na ten temat. Zaczęliśmy od zabawy – jedna osoba ma zawiązane oczy druga ją przeprowadza. Wrażenia dzieci po tym zadaniu były bardzo trafne: jak się nie widzi ciężko by było samemu sobie poradzić, dobrze że kolega, któremu ufałem był ze mną itp. Następnie wypisywaliśmy co lubimy robić z przyjacielem: bawić się, grać, rysować, ale także uczyć się razem czy pomagać sobie wzajemnie. Wybierając karteczki, również różne rzeczy miały dla chłopców znaczenie:wspólne pasje, ktoś mnie rozweseli czy zaufanie. Na koniec kolejna przemiana Megapsotnika – oczywiście koniecznie musiał dostać telefon komórkowy:-)

 

Zadanie 2

Psotnik i ważne emocje

Emocje to bardzo trudny temat. Wiele godzin spędziliśmy na rozmowie o nich przy okazji różnych wydarzeń w klasie czy poza nią. Dlatego uczniowie w świetny sposób przystąpili dziś do zadań. Spodobała im się ruchoma buzia, na której próbowali pokazać i nazwać emocje. Dużo śmiechu było przy zabawie w parach – każdemu udało się odgadnąć co pokazuje druga osoba. Przy zadaniu ze scenkami podzieliłam dzieci na dwa zespoły – jeden pracował w klasie, drugi na holu. Rewelacyjnie pokazali emocje w wypowiadanych przez siebie zdaniach. Na koniec największe emocje to oczywiście ubieranie Urwiski – i tak nasza Urwiska z Czerwonego Kapturka zamieniła się w słodkiego króliczka:-)

Zajęcia o emocjach zawsze wywołują dużo…emocji:-) Dzieciom spodobała się buzia, na której można było pokazać radość, złość czy smutek. Wzajemne pokazywanie mimiki i odgadywanie co chcemy przekazać było bardzo radosne, ale też nie zawsze łatwe. Następnie uczniowie byli podzieleni na dwie grupy i każda z grup miała przedstawić scenki, rozmowy i pokazać jak najwięcej emocji! Wszystkim świetnie udało się i zagrać i odgadnąć co drugi człowiek może czuć w danym momencie. Na koniec przebieranie Megapsotnika – dzieci już chyba tęsknią za piękną pogodą i wakacjami:-)