TYDZIEŃ KODOWANIA Z MEGAMISJĄ 2018

W ramach MegaMisji dołączyliśmy do CodeWeek – Europejskiego Tygodnia Kodowania! To była MEGA moc! Najpierw ułożyliśmy kroki i zatańczyliśmy Taniec Robotów

Klasy drugiej w ramach CodeWeek – Europejskiego Tygodnia Kodowania wykonały Taniec Robotów🙂

Opublikowany przez Społeczna Wejherowo Wtorek, 16 października 2018

 

Następnie w ruch poszyły nasze ozoboty, które pokonały trasę z napisem CodeWeek. 

Wykorzystaliśmy również tablicę multimedialną, na której rozkodowaliśmy obrazki oraz różne zadania z matematyki. 

Na koniec razem z Photonem dzieci utrwalały zasady ortograficzne. 

To była prawdziwa MEGAMISJA kodowania 🙂 

ETAP 1

KORZYSTANIE Z INFORMACJI

Zadanie 1 

Bałagan w encyklopedii Internetowej. 

Przed rozpoczęciem zajęć zarówno jak jak i dzieci byliśmy bardzo podekscytowani. Uczniom spodobał się rodzaj zajęć tym bardziej, że były różne aktywności. Ucieszyły się, że będziemy przechodzić kolejne etapy gry razem z bohaterami. Dzieci bardzo chętnie przechodziły kolejne kroki. Efektem naszej pracy był plakat, którego głównym motywem był żółw.Druga grupa w mojej szkole to sami chłopcy. Bardzo byli zaangażowani w rozwiązywanie zadań i zajęcia bardzo im się podobały!

Zadanie 2

Dzielni poszukiwacze informacji.

 To były Mega zajęcia! Najpierw wybraliśmy się do biblioteki, aby znaleźć przewodniki po Sycylii i Islandii. Następnie dzieci podzielone na grupy wylosowały bilety lotnicze na jedną z wysp, o której będzie mowa. Co to były za emocje! Uczniowie prześcigali się w zdobywaniu jak największej informacji o miejscach wyprawy: pogoda, kuchnia, największe miasta, zabytki, atrakcje. Następnie zaprezentowane zostały wszystkie wiadomości a dzieci za pomocą naklejki – uśmiechniętej buźki wybierały, gdzie wolałyby pojechać. U nas wygrała Sycylia!  

Chłopcy bardzo ucieszyli się, że będą mogli poszukać ciekawych informacji o Sycylii i Islandii tym bardziej, że dwóch chłopców było w tych miejscach. Podzielili się z nami swoimi wrażeniami, opowiedzieli co jedli i co widzieli. Po prezentacjach grup jako wakacyjne miejsce zwyciężyła Islandia.

Zadanie 3

Złapiemy Psotnika – prawda czy fałsz?

Te zajęcie to były emocje! Dzieci bardzo zaangażowały się w rozwiązywanie quizu. Niby proste pytania nie dla wszystkich były takie oczywiste. Ale to był dopiero początek! Prawdziwe emocje wywołała dyskusja na temat tego, które źródła informacji są wiarygodne a które trochę mniej albo wcale. Dzieci przytaczały informacje „z życia wzięte” szczególnie jeśli chodziło o reklamę i o to jak wpływa na nas. To była prawdziwa burza mózgów! Wszyscy z dzisiejszych zajęć wyszli baaaaardzo zadowoleni i ciekawi, co czeka na nas w kolejnym pomieszczeniu:-)

Grupie chłopców podobały się czwartkowe zajęcia. Dużo emocji wzbudziło odpowiadanie na pytanie prawda czy fałsz a także ustalanie które źródła informacji są są wiarygodne a które mniej. Najwięcej emocji wzbudziła oczywiście reklama.

ETAP 2

DZIECKO W ŚRODOWISKU MEDIALNYM

Zadanie 1 

Przedstaw się Psotnikowi. 

Kolejne zadanie rozpoczęło się od ogromnej ciekawości dzieci, czy udało nam się uwolnić Psotnika!Jakże były zdziwione, gdy okazało się, że Psotnik zrobił psikusa i podzielił się na 9!Pierwszy krok podzielił dzieci. Jedni opisywali siebie w bardzo swobodny sposób mając mnóstwo pomysłów. Inne dzieci miały ogromny kłopot, aby napisać choć jedno zadanie. Wspólnymi siłami udało nam się to zrobić! Gdy dzieci słuchały opisu innych dzieci (z materiałów dla nauczyciela)szczególnie dziewczynki Basi najpierw uczniowie stwierdzili, że jest wszystko dobrze, jednak nagle ktoś zwrócił uwagę, że jednak ta dziewczynka za bardzo się chwali. Wtedy ktoś inny doszedł do tego że podała tam swój adres, więc złodziej może się wkraść – wyszło to dzieciom rewelacyjnie!!!Jednak najwięcej MEGA radości sprawiły dzieciom nicki i awatary, które miały narysować i podpisać. Wyobraźnia dzieci nie miała końca! To były super zajęcia!

Zajęcia megawesołe! Szczególnie rysowanie swoich awatarów i wymyślanie nicków. Rozpoznawanie sprawiło nieraz trudność, ale też spowodowało, że dowiedzieliśmy się ciekawych rzeczy o niektórych dzieciach, czego jeszcze nie wiedzieliśmy!

Zadanie 2

Akcja – komunikacja, czyli na ratunek Psotnikowi. 

To były bardzo ciekawe zajęcia. Dzieci w bardzo ciekawy sposób mówiły o różnych sposobach komunikacji i różnicach między nimi. Podawały wiele ciekawych przykładów co może być w sms do kolegi a co w mailu do nauczyciela. Przytaczały przykłady z życia wzięta. Podobało im się odgrywanie różnych scenek z rozmówkami.

Chłopców bardzo zainteresowały zajęcia, na których mówiliśmy o różnicach między różnymi rodzajami informacji i do kogo je kierujemy. Zadanie w odgadywanie tak lub nie spowodowało na początku troszkę trudności, ale z każdym pytaniem było coraz lepiej!

Zadanie 3

Szanowny Panie Psotniku, czyli jak zwracać się do różnych osób. 

Dziś dzieci po wejściu do sali były bardzo zdziwione, że dywan przedzielony jest taśmą. Zaczęły same zgadywać co dziś będziemy robić. 
Najpierw bawiliśmy się w rozróżnianie do kogo można zwracać się różnymi zwrotami. Oprócz tych zaproponowanych w scenariuszu dzieci zaczęły wymyślać same np Czy może pani podać mi książkę? Czy dasz mi kawałek ciastka itp. To był dopiero początek zabawy! Największą radość sprawiły dzieciom kalambury. Najpierw każda z grup narysowała swoją rzecz a następnie dzieci kolejno wyznaczone pokazywały i wszyscy zgadywali. To było naprawdę MEGA śmieszne, bawiliśmy się przy tym doskonale! Potem zamienialiśmy wyrazy w opowiadaniu na dźwięki – wyobraźnia dzieci nie zna granic:-) Po tak kreatywnych i po prostu radosnych zajęciach stwierdziłam, że uczniowie zasłużyli na nagrodę. Każdy dostał przypinkę ze znaczkiem MegaMisji. Dziękujemy za super pomysł:-)

Chłopcom bardzo podobały się zajęcia. Najbardziej zadowoleni byli z kalamburów – sprawiły one dużo emocji i uśmiechu. Każde hasło udało się odgadnąć. Grupa świetnie poradziła też sobie z zadaniem dźwiękowym oraz z rozpoznawaniem różnic ze zwracaniem się do różnych osób. To były bardzo udane zajęcia!

Zadanie 4

Superbohaterowie nie tylko w sieci. 

Przed rozpoczęciem zadania przeczytałam dzieciom fragment bajki oraz fragment książki o wspinaniu się na górskie szczyty. Nie podałam wcześniej nie podałam tytułów, gdyż chciałam, aby dzieci same rozpoznały, który fragment był prawdziwy, a który wymyślony. Dzieci zastanawiały się i podawały mnóstwo fajnych pomysłów, jakie przychodziły im do głowy, aby prawidłowo rozwiązać zadanie. Po burzy mózgów udało się dzieciom w prawidłowy sposób powiedzieć co było prawdą a co fikcją. Gdy przystąpiliśmy do zadania okazało się , że dzieci mają mnóstwo bohaterów zarówno tych fikcyjnych jak i prawdziwych. Bardzo spodobało się dzieciom zadanie dotyczące stworzenia przez siebie postaci opisanie jej a także pokazanie siebie i swoje cechy. Cieszy mnie to, że większość dzieci w swobodny sposób zaczęła opisywać siebie, swoje mocne, ale i słabe strony. Zadanie dodatkowe było bardzo fajnym doświadczeniem dla dzieci.

 

ETAP 3

JĘZYK MEDIÓW

Zadanie 1 

Psotnik w telewizji.

Dzieci bardzo lubią, gdy zaczyna się kolejny poziom. Były bardzo ciekawe, gdzie tym razem schował się Psotnik. Przeprowadziliśmy świetną rozmowę na temat ulubionych programów. Przy okazji dzieci określały, które z nich są przydatne, a bez których można by się było obyć. Rozmawialiśmy też o zasadach korzystania z telewizji – czy można siedzieć bez ograniczeń. Oczywiście największą radość sprawiło dzieciom odgrywanie scenek. To były kolejne Mega fajne zajęcia!

Chłopcy bardzo zaangażowali się w te zajęcia. Dużo opowiadali o programach które lubią oglądać. Okazało się, że wszyscy bardzo chętnie oglądają programy o zwierzętach. W nagrodę za świetne odegranie scenek uczniowie dostali odznaki MegaMisji. Dziękujemy!

Zadanie 2

Fakty, opinie i bliźniaki.

 Dzieciom bardzo podobały się przygody Tomka. Po wysłuchaniu od razu zaczęła się dyskusja na temat tego jaki jest Tomek, jakie są jego cechy. Uczniowie zastanawiali się też czy rozdając swoje skarby wykorzystywał innych czy dawał je aby im podziękować. Bardzo spodobała się dzieciom zabawa w odszukiwanie skarbów. Okazało się, że nawet kawałek sznurka może być przydatny np aby coś przywiązać. Stary klucz dzieci wymyśliły że można np wykorzystać do zabawy w czarodzieja. Wyobraźnia dzieci nie zna granic:-) Zakończenie było najbardziej zaskakujące. Jakże dzieci cieszyły się, że dostały skrzynię od MegaMisji!

Chłopcy byli zachwyceni Tomkiem. Stwierdzili, że może nie było to ładne z jego strony, ale potrafił kombinować i udało mu się zrobić tak, aby nie napracować się, ale dać innym niby nagrody. Dzieciom bardzo spodobało się szukanie skarbów. Stwierdzili, że im też wszystko by się przydało no może oprócz zdechłego szczura.

Zadanie 3

Psotnik i różne media.

Co to dziś były za emocje!!! Nasze zajęcia zaczęliśmy od dokończenia poprzednich zajęć a dokładnie od nadania imienia naszemu Psotnikowi. Pomysłów było sporo: Franek, Krzyś, Pipi, Rudolf, Urwis itd. W głosowaniu wygrał Urwis:-) Radość dzieci była niesamowita! Dlatego z wielkim zapałem przystąpiły do kolejnej misji. Świetnie dzieci poradziły sobie z rozpoznawaniem mediów i z dobieraniem jakiego zmysłu używamy, aby je wykorzystać. Podawały bardzo trafne przykłady różnic między relacją radiową, telewizyjną i w gazecie. Po wysłuchaniu. Po wysłuchaniu fragmentu Calineczki od razu zabrały się do pracy w przygotowanie komiksu o bohaterce. Dzieciom bardzo spodobał się ten pomysł. 

Chłopcy byli dziś zachwyceni – wybierali imię swojego Psotnika. Po wyborach jednogłośnie uznali, że będzie się nazywał Megapsotnik:-) Następnie bawiliśmy się zmysłami – wzrokiem i słuchem. Uczniowie rewelacyjnie rozpoznawali różnice w komentowaniu w radiu a np. w telewizji. Podawali mnóstwo trafnych przykładów. Zajęcia były meeeega fajne!

Zadanie 4 

Szyfr emotikonów.

Przed rozpoczęciem zajęć, myślałam że to będą trudne zadania do wykonania dla dzieci. Przygotowałam różne buźki wyrażające emocje i inne emotikony. Chciałam pokazać je dzieciom żeby zapoznały się z tymi znakami. Jakie było moje zaskoczenie, gdy okazało się, jak zaczęliśmy mówić o emocjach, że dzieci wyprzedziły mnie i od razu same zaczęły mówić o tym, że emocje widać po tym, jak się zachowujemy, a jak chcemy do kogoś coś napisać to są specjalne buźki…i tu wysypały się różne określenia i to różnych buziek, o których nawet ja nie miałam pojęcia! Na naszych zajęciach dzieci najbardziej zaangażowały się w pantomime. Były zachwycone tym rodzajem przedstawienia scenek. Poradziły sobie świetnie zarówno jeśli chodzi o pokazywanie, jak i odgadywanie. Zakończenie zajęć uświetniło ubieranie naszego Urwisa.Nie obyło się bez sporów, co wybieramy, jak go ubierzemy. Na szczęście dzieci doszły do porozumienia przez głosowanie!Zarówno uczniowie jak i ja nie możemy doczekać się kolejnego spotkania w MegaMisją:-)

To były Megafantastyczne zajęcia! Chłopcy w doskonały sposób pokazywali róże emocje – radość, zdziwienie, smutek itp. Reszta dzieci odgadywała. Zabawa była doskonała. Super udało im się przedstawić pantomimę – wszystkie grupy bardzo się zaangażowały i w rewelacyjny sposób pokazywały emocje jakie towarzyszą ludziom w różnych sytuacjach. Na końcu największa radość – wybór ubrania dla Megapsotnika. Grupa męska była niezwykle zgodna! Został on rycerzem w lśniącej zbroi i z tarczą w ręku:-)

 

ETAP 4

PRAWO

Zadanie 1 

Julka i Kuba bronią swoich praw w sieci. 

Dzieci bardzo szybko rozwiązały zagadkę PRAWO. Wysłuchały wierszyka o prawach dziecka. Uczniowie komentowali każde prawo i były to jak na ich młody wiek bardzo dojrzałe wypowiedzi. Potem dostały dwa arkusze szarego papieru. Na jednym z nich były narysowane dziewczynka i chłopiec. Grupa do tego przydzielona, miała jeszcze raz przeczytać wierszyk i wypisać prawa dzieci.Druga grupa miała narysowaną gwiazdę z prawami do informacji. Tam dzieci wykonywały rysunki. Uczniowie stwierdzili, że to bardzo ważne tematy. Jednak nie ukrywam bardzo czekali też co dziś będziemy mogli zrobić z naszym Urwiskiem:-) Uwielbiają go ubierać a ja uwielbiam patrzeć, jak moje dzieciaki uśmiechają się od ucha do ucha i są zadowolone z zajęć!

Zajęcia 2 

Nie oddamy Psotnika, czyli o prawach małych autorów. 

Dzieci jak zwykle z wielkim zaangażowaniem rozpoczęły zajęcia. Opowiadały o rzeczach. które same zrobiły i z których są bardzo dumne. Niestety nikt nie przyniósł swojego dzieła do szkoły. Ktoś był dumny bo narysował obrazem, ktoś inny zrobił coś z koralików, a jeszcze ktoś upiekł super ciasteczka. Bardzo fajnie wyszła burza mózgów dotycząca tego, czy ktoś inny może korzystać z naszych rzeczy i co czujemy, gdy weźmie je bez pytania. Z łatwością uczniowie rozpoznali cytaty z tekstu. Sami też próbowali znaleźć inne cytaty. Zajęcia jak zwykle były udane, a na koniec kolejne ubieranie naszego Urwiska!

Zadanie 3

Julka i Kuba poznają zasady bezpiecznego korzystania z mediów i z Internetu. 

Za każdym razem nie mogę doczekać się kolejnych zajęć. Tym razem byłam ciekawa, jak dzieci poradzą sobie z quizem, i jaka będzie ich reakcja na taką formę zajęć. Jak zwykle dzieci nie zawiodły! Świetnie odpowiadały na wszystkie pytania ale najważniejsze dla mnie było to, że podawały mnóstwo swoich przykładów, albo komentowały bardzo trafnie swój wybór. Wiedza uczniów jest naprawdę ogromna aż serce rośnie! Podobał im się także kontrakt, a zwłaszcza ten, który mieli pokazać rodzicom. To były kolejne MEGA zajęcia! Dziękujemy:-)

Zadanie 4

Bliźniaki zapraszają do przyjaznego kina. 

Dzieciom bardzo spodobał się pomysł zajęć stworzenia przyjaznego kina. Świetnie poradziły sobie z określeniem osób niepełnosprawnych. Przy kolorowaniu budynku od razu uczniowie zauważyli, że jest podjazd dla osób na wózkach, czy mamy z dzieckiem oraz szersze drzwi – bez klamki, bo wpadli na pomysł, że muszą być to drzwi, które same się otwierają. Pomyśleli też, że musi być kilka sal kinowych, aby w jednej sali był lektor, w drugiej tłumacz języka migowego, w trzeciej sala dla rodziców z małymi dziećmi. Były to bardzo pouczające zajęcia, a dzieci jak zwykle były bardzo kreatywne. Na koniec oczywiście megaradość-ubieranie naszej Urwiski:-)